Nasza strona wykorzystuje cookies ("ciasteczka")
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii by strona działała prawidłowo oraz w celach statystycznych.
W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z niniejszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.
 

Ćwiczenie graficzne do tekstu

W załączonym pliku znajdziesz ćwiczenie "Piracka wyspa".

Zanim zaczniecie, każde dziecko może narysować lub wykonać jakiś atrybut piracki - bandankę, przepaskę na oko lub hak (kapitana Hooka). Możecie te rysunki ponaklejać w Waszej sali w różnych miejscach. Na ile Wam pozwoli piracka fantazja zamieńcie Wasze pomieszczenie w piracką wyspę.

Przygotuj kartki z poleceniami. Będą one potrzebne, gdy staniecie na polu specjalnym. Podajemy nasze propozycje zadań. Zachęcamy do układania własnych. Pól specjalnych może być, ile chcesz - my sugerujemy ok 8-u. Pirata można obdarzyć jakimś imieniem.

  • Pirat prosi cię o pomoc w masztowaniu. Co robisz?
  • Pirat chce na kogoś napaść. Prosi Cię o pomoc. Co robisz?
  • Pirat chce się wykąpać w morzu, gdzie wiesz, że jest dużo groźnych rekinów. Namawia Cię, byś też to zrobił.
  • Pirat przechodząc obok Ciebie poklepał Cię w pupę. Jak reagujesz?
  • Pirat rozkazuje Ci zniszczyć szałasy na wyspie, do której dotarliście. Co robisz?
  • Pirat wybiera się na połów ryb. Mówi, że sam nie da rady. Pyta Cię czy mu pomożesz. Co Ty na to?
  • Kapitan zlecił piratowi mycie pokładu. Ten zrzuca robotę na Ciebie. Mówi, że musisz to zrobić, bo przecież wczoraj zbierał z Tobą kokosy na wyspie.
  • Piratowi bardzo spodobała się jedna z Twoich przytulanek. Prosi Cię, byś mu ją podarował.
  • Pirat pyta o adres (o klucze, o pieniądze). Co mu odpowiesz?

Potrzebna jest również figurka pirata przygotowana przez Ciebie - to jedyny pionek potrzebny nam w tej grze.  Możesz go wykonać z tektury, a dzieci mogą go pomalować w ramach przygotowań Waszej pirackiej wysyp.

Grę przenieś na duży arkusz lub wykonaj ją na podłodze. W tym także mogą pomóc dzieci.   Pokolorujcie lub/i oznaczcie pola tak, by można było odróżnić na nich osiem pól specjalnych (można je specjalnie oznaczyć lub pokolorować innym kolorem). Może to być co 3 - 4 pole.

W grę gramy jak w zwykłą planszówkę, potrzebna więc również będzie kostka do gry. Każde dziecko po kolei rzuca kostką i przesuwa postać. Jeśli staniecie na polu specjalnym Ty lub dziecko odczytuje zadanie, które wcześniej przygotowałaś/eś.   

Pytanie odczytujemy do wszystkich dzieci i wszystkie pytamy, co by zrobiły w takich sytuacjach. Staraj się nie oceniać odpowiedzi. Jeśli z czymś się nie zgadzasz, pytaj inne dzieci o zdanie, a potem dopiero wypowiadaj własne. Np.:

Rozumiem, że ty udałbyś się na rabunkową wyprawę z piratem. Ciekawa jestem,  co myślą o tym inni.

Po zebraniu odpowiedzi, możesz powiedzieć:

Słyszę, że większość osób odmówiłaby piratowi. Mnie też jest bliska taka reakcja. Nie chciałabym na kogoś napadać. Nie jest to też zgodne z prawem.

Zachęcaj dzieci do argumentowania ich odpowiedzi. Jeśli dzieci mówią coś, co jest niezgodne z Twoimi przekonaniami - nie neguj tego, dyskutuj, przedstaw swoje widzenie sytuacji.

Przy polach specjalnych można również odgrywać scenki - miedzy sobą, za pomocą pacynek lub wykonanych dodatkowych figurek piratów.

Celem gry jest dotarcie pirata do mety. Wszyscy wygrywają. 

Zespół Pacynkowa

1. Piracka wyspa