W załączonym pliku znajdziesz ćwiczenie "Piracka wyspa". Wydrukuj ją.
Jest to gra planszowa do dalszego uzupełnienia przez dzieci. Przede wszystkim pokolorujcie lub/i oznaczcie pola tak, by można było odróżnić na nich osiem pól specjalnych (można je specjalnie oznaczyć lub pokolorować innym kolorem). Może to być co 3 - 4 pole. Zachęcamy też do pokolorowania innych elementów planszy oraz dorysowanie na niej innych atrybutów pirackich.
Możecie również wykonać jakiś atrybuty pirackie - bandankę, przepaskę na oko lub hak (kapitana Hooka). Możecie je powiesić w pokoju dziecka zanim zaczniecie grać. Po prostu na ile Wam pozwoli piracka fantazja zamieńcie go w piracką wyspę.
W grę gramy jak w zwykłą planszówkę, potrzebna więc również będzie kostka do gry oraz pionki. Można wykonać małe postaci piracików. Przygotuj również małe karteczki, na których będą napisane pytania, na które będziecie odpowiadać, kiedy ktoś z Was stanie na polu specjalnym. Podajemy nasze propozycje takich pytań. Zachęcamy do układania własnych. Pól specjalnych może być, ile chcesz - my sugerujemy ok 8-u. Pirata można obdarzyć jakimś imieniem.
- Pirat prosi cię o pomoc w masztowaniu. Co robisz?
- Pirat chce na kogoś napaść. Prosi Cię o pomoc.
- Pirat chce się wykąpać w morzu, gdzie wiesz, że jest dużo groźnych rekinów. Namawia Cię, byś też to zrobił.
- Pirat przechodząc obok Ciebie poklepał Cię w pupę. Jak reagujesz?
- Pirat rozkazuje Ci zniszczyć szałasy na wyspie, do której dotarliście. Co robisz?
- Pirat wybiera się na połów ryb. Mówi, że sam nie da rady. Pyta Cię czy mu pomożesz. Co Ty na to?
- Kapitan zlecił piratowi mycie pokładu. Ten zrzuca robotę na Ciebie. Mówi, że musisz to zrobić, bo przecież wczoraj zbierał z Tobą kokosy na wyspie.
- Piratowi bardzo spodobała się jedna z Twoich przytulanek. Prosi Cię, byś mu ją podarował.
- Pirat pyta o adres (o klucze, o pieniądze). Co mu odpowiesz?
Możesz przyjąć konwencję, że jeśli Ty staniesz na polu specjalnym, najpierw pytasz dziecko, co zrobiłoby w takiej sytuacji, a dopiero sam/a odpowiadasz, jak Ty byś się zachowała. Zachęcaj dzieci do argumentowania ich odpowiedzi. Jeśli dzieci mówią coś, co jest niezgodne z Twoimi przekonaniami - nie neguj tego, dyskutuj, przedstaw swoje widzenie sytuacji. Np.:
Rozumiem, że ty udałbyś się na rabunkową wyprawę z piratem. Podjąłbym inną decyzję. Nie chciałbym na kogoś napadać. Nie jest to też zgodne z prawem.
Przy polach specjalnych można również odgrywać scenki - miedzy sobą, za pomocą pacynek lub wykonanych dodatkowych figurek piratów, które służą jako pionki.
Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety.
Zespół Pacynkowa